Josef Bolf a Jakub Hošek součástí akce Speed Art Dating

Kamil Nábělek, editor akce

Šestého setkání Speed Art Datingu se zúčastnilo osm umělců: Josef Bolf, Lenka Chánová, Klára Horáčková, Jana Horálková, Jakub Hošek, Patrik Kriššák, Anna Langová a Šimon Sýkora. V galerii Ex Post představili svá díla vybraným teoretikům, kritikům, sběratelům i zástupcům médií. Ti měli za úkol rozvinout ze své pozice „zainteresované veřejnosti“ odbornou reflexi k jejich tvorbě i vystaveným dílům. Kritickou a teoretickou sekci reprezentoval při této rozpravě např. mladý kurátorský tým, kreativní platforma 3Kurátorky, jmenovitě Kristýna Hájková, Alžběta Horáčková a Diana Kněžínková. Jedním z významných hostů akce byla Iva Nesvadbová, ředitelka Art Prague.

Iva Nesvadbová u svého stolu.

Různé výrazové prostředky – malba, kresba, sklo, akvarel, prostorové studie – se ve vystavených dílech objevují v experimentálním užití i v tradičnější poloze. Stejně tak je rozrůzněn i výběr zastoupených autorů – studenti, nedávní absolventi i osobnosti již prosazené – ti všichni společně skládají konečný obraz celé akce a tvoří zvláštní mix takřka performativního diskusního setkání a aktuálně profilované přehlídky umění mladé generace.

Lenka Chánová a Luděk Staněk

Šesté setkání se však od předcházejících odlišovalo svým lehce inovovaným formátem – na straně galeristů, kurátorů a kritiků, tedy na té straně, ke které umělci přicházejí, aby představili svá díla, se nově objevili jako další kategorie „respektovaní“ a „zasloužilí“ umělci. To znamená, že mladí nebo aktuálně etablovaní umělci prezentovali svá díla nejen „protistraně“ teoretiků či sběratelů, ale i svým, možná jen o něco starším kolegům. Tuto „VIP sekci“ zde zastupovali Josef Bolf a Jakub Hošek, kteří společně vedou ateliér malby na pražské AVU.

Jana Horálková a Josef Bolf.

Rozšíření formátu umožnilo nový úhel pohledu a současně otevřelo další rovinou reflexe prezentovaných děl. Je ale i obrazem toho jak se může změnit situace umělce samotného v průběhu jeho profesní kariéry. Od začínajícího a mladého umělce se přirozeně očekává, že v jistém smyslu vystoupí ven ze svého ateliéru a sám ukáže teoretikům, kurátorům a sběratelům co aktuálně dělá a jak o své tvorbě přemýšlí. Zde se dá předpokládat, že bude umět vysvětlit, co a proč dělá a nejspíš i to z jakého důvodu např. zvolil konkrétní řešení. Pokud se již prosadí, může se situace obrátit a zájemci z řad sběratelů, galeristů a kurátorů budou nyní navštěvovat jeho. I tak je ale schopnost hovořit o své práci nepopiratelnou výhodou. Nejen v rámci praktických jednání, ale i z hlediska hlubší reflexe a dalšího rozvoje vlastní tvorby.  

Kamil Nábělek a Patrik Šimon diskutují o práci Kláry Horáčkové.

Je jistě škoda, že nemůžeme být přítomni u všech stolků a sledovat, co se odehrává v rámci konkrétního setkání. Jak se o té samé věci, aktuálně vystavených dílech hovoří a diskutuje pokaždé trochu odlišně. Jak se rozhovor odvíjí vždy s ohledem na jednotlivé účastníky a jak je vždy zabarven podle osobního naladění a individuálních preferencí. Dá se ovšem předpokládat, že nakonec směřuje k podobnému cíli – k lepšímu porozumění toho, co umělci dělají, ale i k lepšímu porozumění jaká je role teoretiků, kurátorů a sběratelů a vyjasnění toho, co si obě strany mohou vzájemně nabídnout. Pro profilaci Speed Art Datingu je navíc podstatné, že se tak děje ve vzájemně otevřené situaci osobního setkání; tedy, že to není jen předávání informací, ale především formování zkušenosti. Umělecká díla totiž primárně zakoušíme a stejně tak jsou prodchnuty živou zkušeností i reakce diváků, interpretů, galeristů, sběratelů a dalších zainteresovaných osob. Bez této aktivní a možná i trochu nejasné a nepevné „živné půdy“ skutečného otevření se druhé straně dialogu by umění zůstalo jen věcí, o níž sice můžeme být zpraveni, jež se však nestane součástí naší zkušenosti.

Myslím, že to je nakonec smysl celé akce – oživit v jistém smyslu již zakonzervované vztahy a kreativně narušit soubor našich stereotypů. Jen tak lze totiž něco nového otevřít – ať už v rovině sociálních vazeb nebo v rovině aktuální tvorby. Zdali se něco takového daří nelze možná poznat okamžitě, v dlouhodobém horizontu však jistě ano. Snad i proto a s tímto úkolem vstupuje Speed Art Dating do druhého roku své existence…

Kamil Nábělek

Speed Art Dating 6 v Ex Post