Vyzpovídali jsme rezidenty Ex Post Open Studia

Open Studio je unikátní projekt kulturního centra Ex Post, který umožňuje mladým umělcům připravit a následně prezentovat svou tvorbu návštěvníkům. V září využije svou krátkodobou rezidenturu Dana Pala a Michal Horáček, kteří pracují na projektu „Elementhis – Metamorphosis“, který je na pomezí performance a video/foto instalace. Zeptali jsme se umělců na podrobnosti o chystaném představení.

qq_81508821qqq-final

Projekt „Elementhis – Metamorphosis“ navazuje na projekt “Elementhis!“ z roku 2011, jaké bylo pozadí jeho vzniku?

Michal: Počátek projektu Elementhis! Byla myšlenka vytvořit abstraktní post-surrealistické fotografie bez počítačové manipulace. Pracoval jsem sice s digitální technologií, ale příprava scén, světla a kostýmu byla zcela analogová. Elementhis! Je nová živá entita hledající schopnosti pro přežití v různých prostředích. Snažil jsem se najít taková prostředí, aby účinek byl adekvátní. Fotilo se v divadle, ale i ve velkém akváriu. Pro dosažení správného pocitu a emoce byla napsána ke každé ze tří sérií hudební plocha Jiřím Lukešem, který se inspiroval přímo fotografiemi. Vzniklo tak dílo s ucelenou dramaturgií pro galerie. Ta byla pak dále rozšířena o Daninu performaci v kostýmu, která tak celý projekt posunula o další kus. Choreografie vznikla jako performace premiérovaná v divadelním prostoru v Barceloně.

Dana: Elementhis původně tvořily fotografie inspirované pohybem v různém prostředí. 1. prostředí byla úzká látka, ve které jsem se snažila vymyslet pohybem těla zajímavé formy a tvary, které někdy vypadaly jako socha, jindy jako lidské –embryo. 2. prostor, ve kterém jsme fotili, byl divadelní prostor, kde jsem chtěla zachytit pohyb, který by společně s hudbou složenou přímo k fotografii vyvolal iluzi pohyblivé fotografie, inspirací byl pohyb motýla. Třetí prostředí bylo akvárium plné vody, kde vznikla poslední část fotek, kterou nazýváme medusa. K jednotlivým fázím konceptu Elementhis! vznikly 3 série fotografií a ke každé zvlášť originální zvuková kompozice. V Barceloně jsem potom pracovala na propojení tématu v ucelenou sólovou choreografii, která připomíná zrození nového tvaru. Hudební skladbu jsme potom celému dílu upravili na míru. Pracovala jsem rok na choreografickém materiálu se španělskou performerkou a každá fáze dostala svůj signifikantní pohybový slovník. Vše bylo nakonec umocněné super elastickým kostýmem, který pomohl k vyvolání dokonalé iluze zrození nové formy: Elementhis!

a8150814qqq

Proč jste se rozhodli v projektu pokračovat a připravit pokračování „Elementhis – Metamorphosis“ ?

Dana: Trvalo pět let, než Elementhis po svých několika uvedeních jak v Čechách, tak ve Španělsku znovu ožil a dostal další pokračování, které bylo dlouho otevřenou otázkou. Původní konec choreografie v závěru nechal postavu na jevišti zmizet a nikdo nevěděl, kam zmizela a co se s ní stalo. Právě to bylo teď téma pro Metamorphosis při tvorbě v rámci Open Studia a pro Ex Post. Navíc se nám naskytla skvělá a inspirativní příležitost natočit k Elementhis! dance for camera v unikátním prostoru bývalého kina U Hradeb v Praze.

Michal: Elemethis! Je otevřené téma s potenciálem pro další rozpracování, pro mě bylo stále nedořečené.  Tvoří ho různá média a tato amorfnost mu umožňuje žít různé životy. Stejně jako Elemethis! Zde je soulad mezi obsahem a formou.

Jakým způsobem využijete prostory Ex Post k jeho realizaci? Inspirují Vás prostory bývalé pošty k přípravě představení tzv. na míru?

Dana: Ex Post stejně, jako my, kteří na projektu pracujeme, propojuje různé umělecké žánry a poskytuje jim prostor, vlastně taky napomáhá k určitým přeměnám a zrozením uměleckých nápadů. Pro uvedení našeho projektu tvoří skvělou platformu. Navíc koncept taneční foto – video instalace je pro tento prostor jako stvořený.

Michal: Ex Post je pro náš projekt jako stvořený. Je to také prostor v přerodu. Na cestě od jedné funkce k druhé. Nalezneme zde fragmenty původního, zaniklého účelu i již rozvíjejícího nového. Je to také neustávající proces.

Jak náročné (i z technického hlediska) je propojení foto – video instalace, hudby a tance?

Dana: V době nekonečných téměř technických možností není tak náročné propojit hudbu s fotografií, videem a pohybem, my se ale snažíme pracovat mnohdy s elementárním procesem, pokud nám dává při tvorbě smysl. Například ani jedna fotografie není počítačový trik, vše jsme se snažili opravdu vytvořit živě na místě. Atmosféra prostředí probíhala i při tvorbě. Medusu jsme třeba fotili v opravdové studené vodě a zkoušeli v moři na měkkém dně. Tyhle zkušenosti při procesu dávají pohybu specifickou kvalitu, tělo prostředí zažije na vlastní kůži a choreografii to posune dál.

Michal: Klademe důraz na čistotu formy a medií, které používáme. Jde nám o to, aby pocit diváka byl autentický. Aby se propojila jeho osobní zkušenost s námi nabízenou imaginací a metaforou. Jednotlivé složky se dobře doplňují a navzájem umocňují. Nechceme nabízet chemický cocktail efektů.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kulturní centrum Ex Post se zaměřuje na propojování nových a starých řemesel, řekli byste, že Váš projekt rovněž kombinuje tradiční i nové umělecké přístupy? A v čem?

Dana: Co se týká choreografie, tak vycházím ze současného slovníku, ale moje tělo díky klasické škole podvědomě pracuje s  tradičním základem. I když teď už je to velmi vzdálené mého choreografickému i tvůrčímu rukopisu, tak jsem tradičním řemeslem prošla a v základu ho mám v sobě.

Michal: O fotografických postupech jsem se již zmínil. Světelné nálady jsou tvořeny reálně tradičními stálými světly a filtry. Jiří při tvorbě také používal skutečné zvuky, které nahrál a modifikoval.

Proč jste si vybrali pro realizaci performance téma prostoru, přírody a jedince?

Dana: Inspirace přírodou a prostředím, které nás obklopuje, nabízí nekonečné množství možností pro tvorbu. Je to velmi inspirativní téma nejen pro taneční choreografii, ale také pro výtvarníky a hudebníky, je stále aktuální a nevyčerpatelné.

Michal: Právě hledání možností fotografické abstrakce a surrealismu bez počítačové manipulace, vedlo k práci s různými přírodními prvky, materiály a přírodními veličinami. Právě čas je důležitý tvořivý element fotografie.

Co symbolizují barvy ve Vašem představení?

Michal: Barvy jsou naší interpretací počátku. V rámci světelné nálady se pracuje s jemnými tonalitami, které jsou spíše světelnou konverzí než skutečnou barvou. Jako když přírodní světlo prochází různými plynnými substancemi.

Dana: Barvy symbolizují emoci, atmosféru a dokreslují náš abstraktní příběh. Třpyt, který se v choreografii objevuje na povrchu končetin, pro mě symbolizuje podmořské živočichy a barva kostýmu imaginární barvu povrchu Elemethis!

Kromě momentálně připravovaného projektu, pracujete na něčem dalším?

Dana: Elementhis_Metamorphosis bychom rádi nabídli galeriím v Čechách i zahraničí ke stálé expozici. S Michalem tvoříme i autorská představení nejen spolu, ale i každý sám. Já vedu kreativní společnost Dana Pala Creativity z.s. pro kterou tvořím různé taneční projekty pro divadlení i architektonicky specifický prostor a taneční i choreografické dílny. V příštím roce plánuji uvedení nového autorského představení “La Mar” inspirované mým několikaletým putováním po španělských ostrovech.

Michal: V oblasti volné tvorby pracuji hlavně s prostorem, světlem a fotografií. Připravuji cyklus výpovědí míst a prostředí, která jsou mi blízká nebo mě oslovují. Zde pracuji i s analogovou velkoformátovou technikou. V profesní fotografii se věnuji hlavně současnému tanci, což asi není překvapení a jazzu. Postupně mapuji českou jazzovou scénu. Na scénických projektech spolupracuji i dalšími choreografy a tvůrci. Jsem členem Spielraum kolektiv zabývající se dokumentárním divadlem. Naše představení je možné vidět mimo jiné například v divadle Archa. Rozsáhlou spoluprací s choreografem, tanečníkem a dlouholetým členem souboru Sashy Waltz Jiřím Bartovancem vznikla autorská-imertivní představení Globe, Enthropy a Svěcení jara nebo Studánky v představení Jana Pitínského v Národním divadle v Brně. V současnosti pracujeme na projektu, kde jsem si jako téma vybral kamufláž. Zde se propojují scénické prvky v nečekaných souvislostech. Určitý prvovýzkum mě na umění v jakémkoliv médiu zajímá nejvíce. Camuflage by měla být uvedena příští rok Berlíně.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aktuální informace o představení na události akce:

[Event]

[FB Event]