Je tomu rok, co se v Příčné ulici v Praze 1 zrodil stroj, který sám umí rozeznat a setřídit tisíce oblázků. Robot se jménem Jller (čti iler) není žádný průmyslový nástroj, ale umělecké dílo, které se od své pražské premiéry těší mezinárodní pozornosti.
Na ploše 4 x 2 m si robot nejprve každý kámen pečlivě prohlédne a pak jeden po druhém začne přemisťovat. Výsledný obraz je mozaika, ze které lze číst stáří jednotlivých sedimentů ze stejnojmenné bavorské řeky Jller, odkud kameny pochází.
„Jller je stroj, který sám rozliší kolem 10.000 kamínků a všechny je samostatně přeskládá dle jejich barev a struktur.”
Na světě jsou v oboru nových médií, experimentálního designu, či chcete-li „nových řemesel“ každoročně dvě velmi zásadní události. Je to rakouská Ars Electronica, založená v 70. letech, a Japan Media Arts Festival. Česko-německé duo se přihlásilo pouze na tyto dvě akce a na obou uspělo.
Do soutěže jubilejního japonského festivalu se přihlásilo 4.034 projektů. V každé ze čtyř kategorií se uděluje jedna hlavní a čtyři excelentní práce, aparát Jller získal jednu z nich.
Prokop Bartoníček a Benjamin Maus, autoři projektu, spolu studovali na berlínské akademii umění UdK u profesora Joachima Sautera a spojuje je nadšení pro vědu a umění. Ve spolupráci s realizačním teamem českého studia pebe/lab se stroj podařilo navrhnout a vyrobit za tři měsíce. Následně byl představen v kulturním centru Ex Post, jenž vzniklo v prostorách bývalé pošty.